Wednesday, July 4, 2012

jom p mega sale Syaaban!

Assalammualaikum wbt,


malam ni adalah malam Nisfu Syaaban iaitu hari ke-15 syaaban 
dimana buku amalan yang lepas diangkat naik oleh malaikat & diganti dengan buku 
baru..
selalu bila dapat buku baru, seronok bukan main, balut elok2 lawa2..
asyik tenung je buku tu lama2 kalo boleh sampai tembus..eh.
sama ar dengan buku amalan baru ni, kena jaga elok2, isi dalam pun kena ar chantek gak = )
so, jom mulakan dengan amalan baik lagi digalakkan

Nabi Muhammad SAW menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam kerana tidak mahu amalan diangkat dalam keadaan tidur atau lalai. Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:“Rasulullah telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda S.A.W dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda S.A.W berkata dlm sujudnya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dapat menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.” 


antara amalan yang digalakkan pada bulan Syaaban:
1. memperbanyakan puasa sunat
2. memperbanyakan doa, zikir, dan berselawat kepada Rasulullah SAW
3. bertaubat

oleh itu, apa lagi?? jom pakat ramai2 rebut pelbagai pahala yang ditawarkan sempena
bulan Syaaban ni..
bukan p nagoya, jakel ataupun nilai p rebut tawaran murah kain ela wat baju kurung
nak raya hee..
kat tv & radio pun dah banyak iklan raya, sampaikan time aku tunggu azan maghrib
2 minggu lepas hampir terkena angina pectoris tetibe kuar lagu raya sharifah aini
ingatkan dah pasang lagu raya, rupa2nya iklan promosi raya~~ cetts!
itulah Malaysia, puasa bulan depan x kecoh, raya lagi 2 bulan plak yang kecoh~~
so, sama2 ar kita yok! sementara diberi waktu dan badan yang sihat serta umur 
yang panjang untuk bertemu dengan Syaaban dan insyaAllah Ramadan..


p/s: brainstorm untuk final project part 2~~ yosh2 semangat!! 

No comments:

Post a Comment

pandangan korang