Friday, November 28, 2014

Naik bas tu best tau?

Assalammualaikum wbt,

"kenapa keje jauh sangat?"
"kenapa x keje dekat dengan rumah?"
"Suka keje tempat jauh eh?"

kenapa? why? wae?
Soalan wajib yang pasti ditanya oleh orang sekeliling, sampaikan interviewer pun
tanya soalan yang sama =.=! Rasanya sudah cukup syarat kenapa aku perlu rakam
jawapan kepada soalan ini dan putarkan kepada mereka yang bertanya. ahaks!
Keluarga di selatan, keje di utara. Pelik sangatkah? Mungkin agak pelik bila
orangnya adalah perempuan. Perempuan selalunya cari keje dekat dengan keluarga..
tapi aku x. I'm not a typical girl. Ehem. Aku x kisah kalo dok jauh dari keluarga.
Pernah masa intership kat utara gak, 6 bulan praktikal, 6 bulan x jumpa keluarga.
Bukan kurang kasih sayang..alahaiii.. Melimpah limpah ruah aihh kasih sayang
sampai x tau nak simpan celah mana dah hehe. Aku jenis susah nak feeling homesick.
Jenis x manja. Aku lebih suka travel, nak rasa hidup berdikari. Dari sekolah lagi
teringin sangat2 nak masuk asrama. Macam cool je kan dok asrama. Haha.
Tengok kakak dok mrsm macam best je, balik rumah cerita macam2, dan pastinya
cerita seram yang jadi pilihan aku. Dasar kanak2 overdose kisah seram eheh~ Namun,
disebabkan kisah sedih x cukup makan kat asrama kakak yang berjaya menangkap
perhatian mak, maka, mak larang aku dari masuk mrsm dan sewaktu dengannya.
Katanya, biarlah x dok mrsm pun, asalkan ada depan mata mak dan cukup makan.
Terharu, tapi masa tu masa rebel kan, x rasa terharu langsung sebab frust menonggeng
dengan keputusan mak. Dasar kanak2 kuat rebel! Ok, tersasar sudah ke kisah silam
kanak2 rebina aku~ Mungkin dari kecik aku dah terbiasa travel. Almaklum ar,
kampung abah di selatan nun, mak pula di utara nun, kami tinggal di Shah Alam.
Elok2 tengah2 antara Johor dan Kedah. Kadang2 abah x cuti masa Aidilfitri,
kami adik beradik dan mak balik ke Kedah dengan bas, kalo nak jimat sket naik
KTM. So, bila sekarang ni, family dah pindah ke Johor nak travel naik bas
sorang2 bukan masalah bagi aku.
Tapi bila orang dengar dok kat Johor tapi keje kat Kedah, muka pelik bin ajaib tu
tetap ada. Aku x tau nak explain macam mana. Senyum je kadang2. Kakak pun keja
jauh dari rumah. Kami adik beradik x kisah dok jauh dari keluarga, sebab walaupun
jauh di mata dekat dihati..gituuu.. telefon kan adoo, kerap telefon mak abah, tanya
khabar. Terasa macam budak sekolah telefon mak abah cerita aktiviti ni aktiviti tu
hihi. Ni baru travel dalam negara. Impian aku nak p keje/travel kat obesi nun. haha.
Lagi jenuh ar aku nak jawab soalan cepu jongkong emas ni~
Aku x ingat surah apa dalam Al Quran tapi Allah ada berfirman menyuruh kita berjalan
ke serata dunia, saling mengenali satu sama lain dan mengambil pengajaran setiap
apa yang berlaku. Al Mulk mungkin? x ingat, short term memory~ohoii
Maka, jangan takut nak travel, jangan takut nak naik bas, sebab ada kawan takut
nak naik bas dan mak ayah dia x harap dia nak bas~ Beranikan diri, walaupun
takut gak nak p tempat orang.huhu.. P tengok tempat orang, cara dan budaya mereka.
Kadang 1 negara, tapi lain2 budaya, ye dak? Banyak benda boleh belajar,
grab sebanyak mungkin pengalaman. Tengah2 muda belia sihat segar bugar ni,
p ar travel. *Peace* X kisah ar anda jantina apa sekali pun..travel2..al maklum ar,
sekarang ni transgender dah semakin mendapat pengiktirafan. Pffttt!

p/s: kadang2 terasa penat gak dok jauh ni. Nak balik tu punya lama.
kalo drive 8 jam ++ weyh. haha. Rezeki dimana2. Allah knows best.

Wassalam.
Aman.

No comments:

Post a Comment

pandangan korang