Wednesday, May 1, 2013

Kira-kira masa depan

Assalammualaikum wbt,

akhirnya, menaip juga aku kat blog yang dah berkurun x dibuka ni.
ye, aku baru je abis degree tapi x convo lagi. hew2~ dan sementara nak
dapat keje tetap, aku keje part time kat kedai 2 ringgit dekat dengan umah.
ye, budak2 pun dah cop aku n geng kedai yang lain sebagai 'kakak kedai 2 ringgit'
whatever ar adik2 sekalian oii. asalkan ada income masyukk tiap2 bulan, Alhamdulillah.
so, sementara tunggu pelanggan cuci mata pilih barang, aku n salah sorang ahli kedai
2 ringit; Cik Nurul pun berbincang tentang masa depan yang bakal ditempuhi. Beliau pun
baru abis degree dan sedang tunggu tawaran keje. dan hasilnya, terhasil ar kira-kira atau
camne nak spend duit gaji. al maklum ar, Cik Nurul ni amek perancangan bandar, so,
perancangan dia pun mesti diatur iya. eh.

contoh gaji RM2000:

  1. 20% dari gaji mesti disimpan dan diasingkan(untuk simpanan masa depan) = RM400
  2. duit bayar bulanan kereta (pilih kemungkinan bajet yg tertinggi) = RM700 *bajet nak beli kereta besar sket. ehem. angkat kening 'The Rock'
  3. sumbang kat mak n abah setiap bulan = RM100
  4. umah sewa + bil elektrik+ bil air + broadband +duit minyak = RM300
  5. keperluan hidup (makanan, minuman, etc) = RM100
  6. nafsu (lepaking,shopping,jalan2) = RM100 
  7. duit simpanan sendiri/emergency = RM100 
  8. Baki = RM200 (=.=!)
menurut Cik Nurul, beliau ni jenis kalo tengok kawan2 beliau beli handbag baru ke 
kasut baru ke, mula ar beliau nak beli juga. hmm, masalah besau ni. disebabkan ni juga, 
kategori nafsu di hasilkan. hoho Biasa ar, ni merupakan masalah terbesau bagi kaum 
wanita tapi tidak bagi aku. wahahaha. gelak keji nampak..
kalo ampa nak beli handbag ka, mascara ke, blusher ka..bukan aku kisah pun coz
aku x minat. Cik Nurul pakai jam tangan wanita Bonia, aku pakai jam tangan G-Shock.
haa..nampak x perbezaan yang ketara di situ?? 
so, nafsu aku disitu dapat dielakkan dan dicatu. eh. Cik Nurul pun tengah pening kepala 
camne nak simpan duit tuk kahwin. al maklum ar, orang dah berpunya.ehem2. 
tapak dah ada, tinggal nak bina masjid je. wahh. ang pun kena pikiaq pasai ni wahai 
Cik Penulis..eh? buat2 busy layan enset. walau apa pun, yang penting disini, 
walau sebesar mana pun gaji, kalo x pandai nak menyimpan, x da makna juga. 
so, kena pandai rancangdan spend duit untuk keperluan hidup bukan untuk 
kemahuan hidup. ok? senyum kambing

**moga dimurahkan rezeki untuk dapatkan pekerjaan dan dimudahkan urusan. =D

Aman.
Wassalam
 

1 comment:

  1. kita punya badget lebih kurang la..hahaha..so sweet la.aku pon budget kte dlm 700 gak..hehe

    ReplyDelete

pandangan korang